ლაზური/ჭანური ქორწილი და საქორწინო რიტუალები (ფოლკლორულ-ეთნოგრაფიული და ლიტერატურული წყაროების მიხედვით)
ანოტაცია
მსოფლიოს ყველა ხალში, განსაკუთრებით იმ ხალხებში, სადაც ტრადიციული კულტურა ცხოვრების განუყოფელი ნაწილი იყო, ქორწილი სახლეულისა და მთელი თემის ფარგლებში ღირსშესანიშნავ მოვლენად მიიჩნეოდა, რადგან სამყაროს ისტორია და მთლიანი ეთნოგრაფიული კალეიდოსკოპი ადამიანის ცხოვრებისეული ციკლის სამი უმთავრესი საფეხურით განისაზღვრებოდა. ეს იყო: დაბადება, ქორწინება და გარდაცვალება. აქედან, კაცობრიობის ისტორიაში სწორედ ქორწინებამ და ოჯახმა ადამიანთა ბიოლოგიურ კვლავწარმოებასა და მათ სოციალიზაციაში, კულტურულ ფასეულობათა ტრანსმისიაში უაღრესად დიდი როლი შეასრულა. ბუნებრივია, რომ სწორედ ასეთივე ფუნქცია გააჩნდა ქორწინებას და ქორწილს ქართველურ-იბერიული და კოლხური მოდგმის ლაზურ/ჭანურ საზოგადოებაშიც, რომელსაც ჭანდა (Ḉanda) ეწოდებოდა. ჭანდა ლაზებში/ჭანებში სტრუქტურირებული სოციალური ინსტიტუტი იყო და ჩვეულებებში გამოხატული მტკიცედ ჩამოყალიბებული წესები ჰქონდა, რაც სხვათა შორის ასახულია არამხოლოდ ეთნოგრაფიული ყოფის დონეზე, არამედ ზეპირსიტყვიერ შემოქმედებაში – ფოლკლორში. ბევრი ლაზური/ჭანური ლექსი საქორწილოდ და საქორწინო-საწესო მოქმედებასთან დაკავშირებით იყო შექმნილი.
ლაზებში/ჭანებში ოჯახის შექმნა წარსულში აუცილებელ კანონზომიერებას წარმოადგენდა. საქორწინო ცხოვრების წესში ჩართვის უფლებას ახალგაზრდები უფროსების თანხმობით, განსაკუთრებით, მშობლების გადაწყვეტილებით ღებულობდნენ. დაოჯახებისათვის მშობლები ბავშვებს ახალგაზრდობიდანვე ამზადებდნენ, ოჯახისა და შთამომავლობის კვლავწარმოების აუცილებლობასაც შთააგონებდნენ, შესაბამისად, აქედან ჩნდებოდა ის ჩვეულებები, რომლებიც ახალგაზრდა საქორწინო წყვილის წარმოსახვის წიაღში იჩენდა ხოლმე თავს. ქორწინებაზე საუბარს ოჯახში სქესობრივ-ასაკობრივი სტრატიფიკაციის იმ საფეხურზე იწყებდნენ, როცა ახალგაზრდებს ფიზიკურად და მორალურად სქესობრივი აქტისადმი მომწიფებულად მიიჩნევდნენ, ხოლო გარემოს ეკონომიკურად მზად თვლიდნენ. დაქორწინებული მამაკაცი, ფაქტობრივად, საზოგადოების სრულუფლებიან წევრად აღიქმებოდა და იგი თემის საზოგადოებრივ ცხოვრებაში აქტიურად ერთვებოდა.
ლაზური/ჭანური ქორწილი – ჭანდა და საქორწინო ცერემონიალი რამდენიმე საფეხურს მოიცავდა. იგი საქორწინო წყვილთა შერჩევითა და შუამავლობით იწყებოდა. საქორწინო წყვილთა ოჯახებს შორის თანხმობის შემდეგ ადგილი ჰქონდა ნიშნობას, ხოლო შემდეგ ქორწილს. ურთიერთობათა ეს ციკლი ქორწილის შემდეგაც გრძელდებოდა, რაც დაქორწინებულ ოჯახებს შორის ურთიერთობებში იყო გამოხატული.
ჩამოტვირთვები
გამოქვეყნებული
გამოცემა
სექცია
კატეგორიები
ლიცენზია

ეს ნამუშევარი ლიცენზირებულია Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 საერთაშორისო ლიცენზიით .